Youtube, facebook a instagram ovládli influenceři (termín z angličtiny doslova překládaný jako “vlivní”). Tedy ti, kteří umí prostřednictvím těchto médií ovlivnit významné množství lidí.
A taky si tím vydělat nemalé peníze. I když ty nemusí být pro každého na prvním místě. Někdo začne přinášet zajímavý obsah pro svou zábavu, odreagování nebo i zpověď. A pokud je téma dostatečně emotivní a autentické může druhotně nalákat velkou síť odběratelů takzvaných followerů (což doslovně opět z angličtiny znamená “následovníků”).
Oslovení od firem na spolupráci v rámci reklamy na sebe pak nenechá dlouho čekat a možnost zajímavého výdělku je tady. Obchodníci si totiž uvědomili, že v nových médiích je velká síla. Především uživatelé pod 18 let mají problém odlišit, co je obyčejná fotka z dovolené a co už reklama na módní značku. A jsou to právě oni, kdo se nechávají internetem ovlivnit nejvíce.
Ačkoliv je zásah českých influencerů výrazně menší než v zahraničí, uživí se jím i v našich poměrech stovky lidí. Měsíční příjem obvykle začíná na několika desítkách tisíců a ti nejlepší si vydělají i statisíce. A nemusí jít hned o člověka s milionem sledujících. Důležité je, jak je pro své publikum vlivný člověk přesvědčivý a jakou mají jeho slova váhu.
V zahraničí mají dosah mnohem vyšší a podobné částky mají i za pouhý jeden příspěvek. V tuzemsku se zatím spíš rozkoukáváme. Mimo Českou republiku se jedná o plnohodnotný obor, který je řádně ošetřený legislativou. Padají dokonce i tresty za nedostatečné označení reklamy. U nás se to zatím příliš neřeší.
S čím čeští influenceři na internetu prorazili? Nedá se říct, že by existoval jeden jediný recept. Zaujmout můžou videa s přijímáním různých výzev a hraní počítačových her, přes nákupy kosmetiky a oblečení až po fitness a zdravý životní styl. Výjimkou nejsou ani příspěvky formou blogu od cestovatelů.